Være vår hovedsponsor?

Dueveien 2, 1555 Son

Send oss en melding!

SUPERSPRINT

Dette er distansen for Rekrutt (13-14 år) og Ungdom (15-16 år)

Antall plasser på supersprint: 30

Deltakeravgift: 300,- + lisens

I Soon Tryathlon er supersprint distansene:

375 meter svømming

10 km sykling

2,5 km løp

NB! Junior (17-19 år) kan stille i seniorklassen i sprintkonkurranser, som i Soon Tryathlon. Ungdom med helårslisens kan fra og med året de fyller 16 år stille i juniorklassen.

NB! Supersprinten i Son er IKKE Draft Legal!

I klassene Rekrutt og Ungdom gjelder følgende begrensninger på sykkel:

• Vekt: en komplett konkurransesykkel (landevei, sykkelcross, terreng) skal veie minst 8 kg, ferdig klargjort for ritt inkl flaskeholder.

• Forholdet høyde: bredde i konstruksjon skal ikke overstige 1:3

• Det er ikke tillat med påmontert tempobøyle

• Hjul: Det kan benyttes hjul med aluminiumsfelg med minimum 16 eiker
    Diameteren skal være minimum 55 cm, maksimalt 70 cm. Begge hjulene skal ha samme diameter. Maksimal dimensjon på felgen. er 25 mm på hver side. Eikene kan være flater, ovale eller runde, forutsatt at de ikke er bredere enn 2,4 mm

• Gir: Syklene skal ha wirestyrt girsystem. Elektrisk girsystem er ikke tillatt

• Utveksling: Følgende begrensninger gjelder for aldersklassene Rekrutt og Ungdom.
    Maksimal tillatt utveksling er angitt i maksimalt tillatt hjuldistanse per pedalomdreiing målt i meter

Når du skal sjekke inn til skiftesonen:

Da treffer du en hyggelig kar som ser om din sykkel er innenfor reglene. NB! Sjekk at vekten er min 8 kg før du kommer (om du er i tvil). Se etter dette skiltet ved innsjekk.

Om sykkelen ikke har riktig utveksling... hva da?

Vi har en en mekaniker som kan hjelpe deg.

Svømmingen

Svømmingen (375 meter) starter og slutter ved bryggen til Soon seileforening. Det er bryggen helt til venstre når du står med ryggen til seileforeningens hus. Det er vannstart.

Du skal svømme fra bryggen i klokkeretning og runder en stor gul/orange bøye før du svømmer på skrå mot enden av bryggen, svinger inn mellom bryggene og går i land der båtene legges ut. Dette er godt merket!

Derifra løper du langs brygga ved Son Torg bort til Glenneparken der sykkelen står klar. Du er nå i T1 (skiftesonen første gang).

Du får badehette av oss som MÅ benyttes. Den har ditt startnummer. Da har vi kontroll på deg i vannet.

Syklingen

Syklingen (10 km) starter i Storgata ved Glenneparken og går i retning E6.

NB! Det første du gjør etter at du har tatt av deg eventuell våtdrakt er å ta på deg hjelmen. Det er IKKE lov å ta sykkelen ned fra stativet før hjelmen er på. Dette er viktig! Du triller sykkelen til "mountline". Her kan du gå på sykkelen.

Etter et par hundre meter får en fin liten bakke å bryne deg på opp Kleiva. Ferden går videre til Shellstasjonen på Tegnebyholtet (over brua ved E6). Ved rundkjøringen på Tegnebyholtet svinger du til høyre mot Kambo. Du skal over sletta, under broen og snur ved "grisefarmen". DET STÅR SKILT! Så sykler du tilbake til Shell ved Tegnebyholtet og tar til venstre mot Son. Når du kommer til rundkjøringen ved tennisbanen tar du til venstre mot Brevik. Ca en kilometer med slak nedoverbakke følger før du svinger til høyre ved neste rundkjøring. I bakken opp mot kulturkirken har du mulighet til å ta ut det siste før du får en kilometer med flatt terreng før du tipper over Vittustoppen på vei ned mot Son sentrum og Glenmneparken der du skifter til joggesko. NB!! De siste 200 meter av syklingen er på brosten. Vær oppmerksom her!!

HUSK at trafikkreglene gjelder selv om du er med i en konkurranse!

Høydeprofil sykkeltrasé Supersprint
Sykkeltrasé Supersprint

Løpingen

Løpingen (2,5 km) er siste del av din tryathlon Supersprint. Du starter i Storgata og løper mot Kleiva men tar til venstre i krysset (står skilt med Vestby). Du løper langs veien frem til Hølenselva, over broa og tar første til høyre etter broa. Nå løper du ca 1,2 kilometer på asfalt og grus langs elven opp til snupunktet. Her står det store skilt med SNU - SUPERSPRINT. Du løper nå tilbake til hovedveien, over elva og tar første til høyre på gangveien langs vannet. Nå har du sjarmørettappen igjen langs bryggene frem til Glenneparken.

Målgang er på grusen i Glenneparken.